نخستین دوره کارگاه‌های تخصصی «هیئت هنر» برگزار شد.

 

 

 

 

به گزارش هلال نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دعبل، نخستین دوره از مجموعه کارگاه‌های تخصصی «هیئت هنر» با عنوان «خط در گرافیک» و با هدف ارتقاء سطح علمی و تخصصی هنرمندان و طراحان هیئتی برگزار شد.

نخستین دوره از مجموعه کارگاه‌های تخصصی «هیئت هنر» با عنوان «خط در گرافیک» با رویکرد کاربرد خط با نگاهی به اقلام خوش‌نویسی با حضور اساتید برجسته این رشته و بیش از 80 نفر از هنرمندان و طراحان هیئتی در مسجد مقدس جمکران، قرارگاه منتظران شهادت برگزار شد.
کارگاه کاربردهای خط در گرافیک طی دو روز برگزار در مکان مذکور برگزار می‌شود. نخستین روز کارگاه کاربردهای خط در گرافیک با حضور اساتید برجسته این رشته؛ آقایان مسعود نجابتی، محمدتقی اسدی، علی رضائیان در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار شد.
این کارگاه با خیر مقدم «رحیم آبفروش» جانشین دبیر جامعه ایمانی مشعر آغاز شد. وی با اشاره بر استقبال کم نظیر هنرمندان و طراحان هیئتی از سوگواره عاشورایی عکس و پوستر هیئت بر لزوم برگزاری کارگاه‌های تخصصی با حضور اساتید مسلم این رشته برای ارتقاء سطح هنرمندان و طراحان و به طبع تحولی در آثار گرافیکی عاشورایی تأکید کرد و خبر از استمرار این کارگاه‌ها با هدف رفع نقاط ضعف و تعامل مستمر هنرمندان با اساتید این رشته داد.

وی با اشاره به نقش مهم و اساسی اساتید در برگزاری هرچه بهتر این مجموعه کارگاه‌ها یادآور شد: اساتید حق پدری بر این کارگاه دارند و دلسوزانه با هدف رفع نواقص و ضعف‌های هنرمندان و طراحان تلاش می‌کنند و قصد دارند تا هنرمند را با یک برداشت و تلقی درست از فضای گرافیک و پوستر آموزش و تربیت کنند.
برپایه این گزارش،‌«مسعود نجابتی» مدیر انجمن هنر‌های تجسمی انقلاب و دفاع مقدس در نخستین دوره از مجموعه کارگاه‌های تخصصی «هیئت هنر» با بیان اینکه برگزاریکارگاه‌های تخصصی و کارگاه نوشتار را در دستور کار قرار دادیم، گفت: این نکته نباید فراموش کرد که نوشتار نیز دارای تقسیماتی است که هر کدام نیاز به یک کارگاه تخصصی دارد. وی با بیان اینکه در این کارگاه‌ها به دنبال این هستیم که به چهار شیوه‌ای که نوشته در پوستر اشاره کنیم، یادآور شد:
در این کارگاه تخصصی تلاش خواهیم کرد نقاط ضعف هنرجویان را برطرف کرده و با کمک اساتید خوش‌نویسی، هنرجویان با انواع خوشنویسی آشنا شوند. در قدم بعدی به شیوه‌های دیگر که در گرافیک مرسوم است اعم از دست‌‌نویس، تایپوگرافی، ساختارگرا و… پرداخته و اگر این دوره به صورت کامل برگزار شود تجربه جدید در فضای آموزش پوستر اتفاق می‌افتد.

* «محمدتقی اسدی» دیگر سخنران این برنامه با اشاره به تاریخ پیدایش خطوط ثلث، نسخ، محقق، و ریحان به تدریس و تحلیل این خطوط و جایگاه آنها در گرافیک و طراحی پوستر گفت: گرافیک مذهبی به شدت وابسته به خوش‌نویسی و خط است و شناخت و تلقی صحیح از انواع خطوط برای یک طراح و گرافیست ضروری است.
وی با اشاره به سرفصل‌های ارائه شده برای تدریس گفت: مباحثی همچون تحلیل و نوع ترسیم خط ثلث، نسخ، محقق و ریحان برای طراح واجب است، اما نه با نگاه اینکه خوش‌نویس شود، بلکه با هدف شناخت و ترسیم متوسط آن توسط نرم‌افزار در فضای گرافیک ضروری است. وی به ترسیم و تحلیل خطوط ثلث، نسخ، محقق و ریحان پرداخت و هنرجویان را با مشق جملاتی با انواع خطوط به چالش کشید و همراه با آنان به ترسیم خط و رفع اشکالات طراحان پرداخت.

* «علی رضائیان» دیگر سخنران این برنامه با طرح مباحث، تحلیل و ترسیم خطوط نستعلیق و شکسته نستعلیق، بر لزوم شناخت خطوط ایرانی نستعلیق تأکید کرد و به تحلیل نمونه‌هایی از این خطوط پرداخت و نقاط ضعف و نقاط قوت این آثار را برای طراحان بیان کرد.
وی افزود: پتانسیلی که در خط تعلیق وجود دارد، حتی نزد پیشینیان مغفول مانده است، چراکه درک درستی از جایگاه خط تعلیق در گرافیک نداشته‌اند، اما در حال حاضر تلاش اساتید بر این است که جایگاه ویژه خط تعلیق را در گرافیک روشن کنند. نوبت دوم کلاس علی رضائیان به مشق عملی استاد همراه با طراحان گذشت و به رفع اشکال و ترسیم خطوط نستعلیق و شکسته نستعلیق در فضای خوشنویسی پرداخت.
منبع: دعبل

 

تاریخ ارسال : شنبه 7 مرداد 1396
آخرین بازدید : سه شنبه 28 خرداد 1398
تعداد بازدید کننده : 495
دفعات مشاهده : 497
» ارسال نظرات
متن پیام : *
نام :
تصویر امنیتی :
 
 
 

نوحه شهادت حضرت حمزه علیه السلام

نوحه تخریب قبور ائمه بقیع

ناد علیا مظهر العجائب / آلبوم امیر عشق

نوحه شهادت حضرت علی علیه السلام

قال الهادی علیه السلام

وقتی یکی از اهالی ری خدمت امام هادی علیه السلام مشرّف شد، حضرت پرسید: کجا بودی؟ (آن مرد گوید:) گفتم: به زیارت حسین علیه السلام رفته بودم. حضرت فرمود: بدان که اگر قبر عبدالعظیم را در شهر خودتان زیارت کنی، همچون کسی هستی که حسین‌بن‌علی علیه السلام را زیارت کرده باشد.

(میزان‌الحکمة: 2860)
مسئله روز

مسئله : اگر برای مسح، رطوبتی در کف دست نمانده باشد نمی‌تواند دست را با آب خارج، تر کند، بلکه (آقای سیستانی:... باید از ریش خود رطوبت بگیرد و با آن مسح نماید و گرفتن رطوبت از غیر ریش و مسح نمودن با آن محل اشکال است.) باید از اعضای دیگر وضو رطوبت بگیرد و با آن مسح نماید.

(آقای بهجت:... بنابر احتیاط باید اول از تری موی ریش و ابرو کمک بگیرد و اگر در آنها تری نبود از دست‌ها رطوبت می‌گیرد.)

آیت‌الله مکارم: اگر رطوبت کف دست خشک شود می‌تواند از اعضای دیگر وضو رطوبت بگیرد با آن مسح کند، ولی از آب خارج جایز نیست و اگر فقط به اندازۀ مسح سر رطوبت دارد سر را با همان رطوبت مسح کند برای مسح پاها از اعضای دیگر، رطوبت بگیرد.

 (توضیح‌المسائل‌مراجع،مسأله 257)

اینستاگرام

پنل کاربری

کلیه حقوق مادی و معنوی مطالب متعلق به موسسه هنر و ادبیات هلال می باشد
طراحی و برنامه نویسی گروه فاواتک