مقدمه کتاب از صیام تا قیام 2

اگر نه باده غمِ دل، ز یاد ما ببردنـهیب حادثه بنیاد مـا ز جا ببرد
میهمانی مهربانترین و بخشنده‌ترین
ماه گناه سوزان و برکت باران می‌رسد همانطور که زادگاه عشق محمّد «صلوات الله علیه و آله» قبله شد و میلادش رجب، ماه خدا و محلّ شهادت او مسجدی عظیم‌الشأن و زیارتگاه ایشان بزرگ قدرترین مزار، روزگار فراق میان او و حسنش، حسینش، زینبش، ام‌کلثومش و عبّاسش هم شد موسم ضیافت الله.علی- علیه افضل صلوات المصلین- می‌فرماید:«فزت و ربّ الکعبه» محمّد و فاطمه به انتظارشان که طولانی شده دیگر نمی‌اندیشند، ولی بازماندگان چقدر تنها می‌شوند، خدا به افتخار حسن و حسین- پاره‌های دل پیغمبر- که تنها می‌شوند شب قدر را، ماه رمضان را به مسلمانان هدیه کرد.بهترین روزها و لحظه‌های عمر ما عید غدیر، ماه رجب و ماه رمضان است؛ همانطور که دربارۀ علی خیرالبشر- و من أبی فقد کفر- حضرت رسول اکرم «صلوات الله علیه و آله» فرمود: اگر وصف کنم علی بن ابیطالب را، مردم او را سجده خواهند کرد بیشتر از هر کس یا هر چیزی که تاکنون پرستیده شده است و نمی‌خواهم امّت من مانند مسیحیان به اشتباه بیفتند وگرنه می‌گفتم «ذکر علی عبادۀ» آری، یاد مولا امیرالمومنین- علیه افضل صلوات المصلین- عبادت است. دیگر آنکه «علی منّی و انا من علی» (علی از من است و من از علی) همچنین «منزلت علی نزد من منزلت من است نزد خداوند متعال» تمام این تعابیر نشان دهندۀ عظمتِ یادمان مولای تمام سعادتمندان و رهبر همۀ خوبان علیه السلام است.ماه مبارک و پرمیمنت رمضان یادواره و بزرگداشت ایام و لیالی شهادت مولی الموحدین امیرالمؤمنین علیه الصلوة و السلام است. دلها همه بی‌حساب پذیرایی می‌شوند؛ تمام دل‌شکستگان هستی سر سفرۀ بی‌انتهای خداوند متعال، روزی می‌خورند.نظیرماه مبارک را در قرآن کریم می‌خوانیم: و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتاً بل احیاء عند ربهم یرزقون . در ماه مبارک رمضان تمام آنها که مولایشان علی علیه السلام است حکم شهید در راه خدا را دارند، چون بر سر خوان پر انعام و پر اکرام حضرت حق تعالی نشسته‌اند. علی مظهر عدالت و مظهر حق و حقیقت، مبّین تمام غوامض قرآن و حکمت و فصل الخطاب همۀ امّت است. علی بزرگتر از آن است که در گروهی منحصر بماند. همۀ ادیان در طول تاریخ از هندو تا یهودی با احترام به ایشان مأجور بوده‌اند. حبّ علی معیار برگزیده شدن همۀ پیغمبران و اوصیای ایشان و همۀ شهدا و صدیقین و صالحان است. خداوند، اگر علی نبود، شناخته نمی‌شد. محمّد اگر علی نبود، یاری نمی‌شد. علی معیار تشخیص حق از باطل و جدا کننده و تقسیم کنندۀ بهشت و جهنم خداست.آری «علی مع‌الحق و الحق‌مع علی»،«علی قسیم النار و الجنة»بهترین ما آنها هستند که ارتباطشان با مولا بیشتر است و یاد مولا علیه السلام را بیشتر دارند و درجۀ حب ایشان بالاتر است. علی شناسان همان اولیای مقّرب درگاه الهی هستند.« و استعینو بالصبر و الصلوة » بهترین معنی عملی « ایاک نعبد و ایاک نستعین » است که طبق تفسیر اکثر مفسّرین «صبر» همان روزه است. پس از نماز و روزه که در ماه مبارک رمضان جمع می‌شود معنای استعانت محققّ می‌شود. بهترین مصداق «اضطرار» برای طلب «عون» الهی، علی شناسی است که بعد از شناخت خداوند- که محال ممتنع است- سخت‌ترین و ناممکن‌ترین شناخت است. اگر خداوند نمی‌خواست هیچ احدی علی را نمی‌شناخت، حتّی امامان معصوم علیهم افضل الصلوات و التسلیمات.خداوند متعال ولایت علی علیه السلام را به ما هدیه کرد و با آن اسلام را کامل فرمود، از تمام انبیا از آدم ابوالبشر علیه السلام تا حضرت خاتم النبیین صلوات الله علیه و آله بر این ولایت عهد گرفت و آن عهد و پیمان را محکم فرمود تا اساس ولایت خداوند به همه معرفی شده باشد.بدون تولای علی معبدها و کنیسه‌ها و کلیساها و بیَع و صوامع ساخته نمی‌شدند. بدون تولا هیچ دینی و آدابی پا نمی‌گرفت و بر جای نمی‌ماند. خداوند متعال با حبّ علی مردم را تربیت کرد و طهارت، صداقت، حق‌جویی، عدالت پذیری، آزادی خواهی و تمام ارزش‌های الهی را به مردم آموزش داد.علی قاضی ملائکه و انبیای الهی، پناهگاه همۀ بندگان خداست که از خداوند پناهی بجویند و « ان احد من المشرکین استجارک فأجره » علی همان پناه دادن پیامبر اکرم است « صلوات آله علیه و آله» ایشان با معرفی علی به عنوان وزیر، وصی و جانشین بلافصل، برادر و تاج سر خود به مردم، تکلیف را روشن فرمود.« علی نفسی » (علی جان شیرین من است) این تعبیر برای هیچ تشنۀ معرفتی جای شبهه و تردید باقی نمی‌گذارد.آیات قرآن کریم اینگونه مردم را به مقصد رهنمون شده‌اند:« انما ولیکم الله و رسوله و الذین یؤتون الزکوۀ و هم راکعون » از یک سو و « ام اتخذوا من دونه اولیاء فالله هو الولّی » «9 شوری» از سوی دیگر، همچنین:« مثل الذین اتخذوا من دون الله اولیاء کمثل العنکبوت اتخذت بیتاً و إن اوهن البیوت لبیت العنکبوت لوکانوا یعلمون »«41 عنکبوت»ترجمۀ آیه نخست این است: «همانا ولی شما خداست و رسولش و کسی که در حال رکوع زکات می‌بخشد» که شیعه و سنی متفقاً می‌گویند علی است.آیه‌های دوم و سوم: «آیا غیر از خدا ولی می‌گیرید پس همانا خداست که ولی است» «مثل آنها که غیر از خدا اولیایی می‌گیرند مانند عنکبوت است که خانه می‌سازد در حالی که سست‌ترین خانه‌ها خانۀ عنکبوت است اگر بدانند» . پس ولایت (سرپرستی) همه با علی است و علی تنها پناهگاه همه است. اگر علی نبود، هیچ کس سرپرست نداشت. امام زمان علیه السلام پناه همه است و مولا پناه ایشان.با مدح علی خشنودی و رضایت امام انس و جان، صاحب امر و زمان به دست می‌آید. مدح مولا و ذکر مولا همۀ اشتباهات و گناهان را می‌زداید و همۀ پاداش‌ها و مزدها را جلب می‌کند.شهدای کربلای حسین، کشته‌شدگان حبّ علی‌اند. فدایی علی، فاطمه است- پارۀ تن مبارک پیامبر و امّ ابیها و حجة الحجج علیها الصلوة و السلام.
رومی! نشد از سرّ علی کس آگاهزیـرا که نشد کس آگه از سرّ الهیک ممکن و اینهمه صفات واجبلا حـول و لا قــوة الاّ بــالله
با یاد مولا علیه السلام هیچ احدی در ماه رمضان محروم نمی‌ماند. امیدواریم درین میهمانی پر جوش و خروش امثال ما را نیز از خیرخواهی خود برکنار نگذارید که مؤمن هرگاه برادر مؤمن خویش را دعا کند، ملائک او را دعا می‌کنند، تا خداوند متعال حد برابر آن خیر را به خود او برساند.
الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمؤمنین و الأئمۀ المعصومین علیهم افضل صلوات المصلین
دفتر هنر و ادبیات هلالمرداد 88

مناجات ماه رمضان

سرود میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام

نوحه شهادت حضرت علی علیه السلام

قال رسول الله صل الله علیه واله و سلّم

آگاه باشید هر کس علی را دوست داشته باشد خداوند حکمت را در قلب او، و راستی و درستی را بر زبان او جاری سازد و درهای رحمت خود را برای او باز کند.

(البحار: جلد 27، صفحۀ 89،114)

مسئله روز

مسئله : اگر برای مسح، رطوبتی در کف دست نمانده باشد نمی‌تواند دست را با آب خارج، تر کند، بلکه (آقای سیستانی:... باید از ریش خود رطوبت بگیرد و با آن مسح نماید و گرفتن رطوبت از غیر ریش و مسح نمودن با آن محل اشکال است.) باید از اعضای دیگر وضو رطوبت بگیرد و با آن مسح نماید.

(آقای بهجت:... بنابر احتیاط باید اول از تری موی ریش و ابرو کمک بگیرد و اگر در آنها تری نبود از دست‌ها رطوبت می‌گیرد.)

آیت‌الله مکارم: اگر رطوبت کف دست خشک شود می‌تواند از اعضای دیگر وضو رطوبت بگیرد با آن مسح کند، ولی از آب خارج جایز نیست و اگر فقط به اندازۀ مسح سر رطوبت دارد سر را با همان رطوبت مسح کند برای مسح پاها از اعضای دیگر، رطوبت بگیرد.

 (توضیح‌المسائل‌مراجع،مسأله 257)

اینستاگرام

پنل کاربری

کلیه حقوق مادی و معنوی مطالب متعلق به موسسه هنر و ادبیات هلال می باشد
طراحی و برنامه نویسی گروه فاواتک