مقدمه کتاب از صیام تا قیام 4

الحمدللّه الذی جلعنا من المتمسکین بولایة مولانا امیرالمؤمنین علی‌بن‌ابیطالب «علیه السلام»
«از صیام تا قیام» روایتِ عاشقانۀ سفری است از سجادۀ سبزِ «عبودیّت» تا سرخیِ بی ‌انتهای میدانِ «شهادت»، سفری از خلق، به سوی خدا و بازگشتِ دیگربار، به سوی خلق، با رسالت بیداری، آری، در مسیر کاروان خلقت، هر که زودتر از خواب برخیزد و راه را دریابد، مقامی خاصتر در منزلگاه رسیدگان و واصلان و نزدیکان و نیکان می‌یابد، آنچنان که حضرت خدیجه- که درود خدا بر او باد- «پیش از نزول وحی» نبی را دریافت.****در رمضان سجاده ‌های بندگی و سفره ‌های رحمت پروردگار را نه تنها برای «عبدالله المخلصین» که برای مسکین و یتیم و اسیر گسترده‌ اند.رمضان «ماه امت» است و ماه ضیافت پروردگار است و صاحبانِ سفرۀ اطعامِ «وجه الله» حضرت زهرا و مولا امیرالمؤمنین و فرزندان بزرگوارشان، امام حسن مجتبی و سیدالشهدا حسین صلوات ‌الله علیهم اجمعین هستند.در این بارگاه، هر که را به میزبانان نزدیکتر باشد، بیشتر می‌نوازند، هر چند که سرای رحمت پروردگار، دور و نزدیک و آشنا و بیگانه نمی‌شناسد و در این سرا، مزد و پاداش از کسی طلب نمی‌کنند:«انّما نطعمکم لوجه‌اللّه لانرید منکم جزاءً و لاشکوراً»(سورۀ مبارکه انسان)
دریغ آنکه پاس روزه‌ داریِ عزیزان ِ اله- زهرا و علی- را امت ناسپاس آنگونه داد که ماه، تا به ابد، شرمسار و اندوهناک از آسمانِ مدینه و کوفه عبور کند و نخلها را به سوگواری، زمزمه‌ای همیشه بر لب بماند.یا مولا! تو را به مناجات شبهای رمضانت سوگند!به صلات و صیام و رکوع و سجود و قیامت سوگند!به تشهد و سلامت سوگند!و به ارتفاع نامت سوگند!- که بر عاشقان دل‌ شکسته ‌ات ببخشای و در گوشه‌ ای از سفرۀ همیشه گسترده ‌ات، جایی نصیب ما شرمسارانِ عاشق بفرمای!«از صیام تا قیام» اشکی بر مزار اولین شهید بنی‌ هاشم، حضرت حمزه «علیه السلام» است که پیامبر برای او سوگواری به پای داشت، تا مردمان از پسِ او، برای جگرگوشه ‌اش حسین «علیه السلام» نیز این چنین مجالس عزا بر پای دارند...سرایندۀ «از صیام تا قیام» همچون آثار دیگرش همچنان مادح برگزیدگان خداست و همچنان سعی او بر آن‌ است، تا نکات و اشارات و روایات دیگر را به لباس شعر بیاراید و بر غنای شعر مناقبی روزگار بیفزاید. او همچنان قالبهای مأنوس شعر فارسی را با زبانی صمیمی و روان به کار می‌گیرد؛ آنگونه که هم مخاطبان جدی شعر معاصر را سرمایۀ زمزمه باشد و هم به راحتی در خاطر عموم علاقمندان شعر مذهبی جای گیرد و به راستی سرودن از حجت‌ های پروردگار و ستاره ‌های نورانی خاندان مکرم حضرت محمّد مصطفی «صلی الله علیه وآله وسلم» - حضرت امام جعفر صادق، حضرت فاطمه معصومه، حضرت امام رضا، حضرت جواد الائمه، حضرت امام باقر- که درود خدا بر تمامی آنان باد- هم همتی بلند نیاز دارد و هم به عنایت ممدوحان بزرگوار، بسته است.استاد غلامرضا سازگار با پرداختن به آغاز حرکت کاروان حسینی و شهادت حضرت مسلم بن‌ عقیل «علیه السلام» مقدمه‌ و ردّ‌پایی برای شعرهای عاشورایی ‌اش بر جای می‌نهد، مقدمه ‌ای که از آغاز، دلها را بیقرارِ سفرِ کربلا می‌کند...یکی از مهمترین انواع شعر مذهبی در حوزۀ شعر شیعی- چه در زبان پارسی و چه در زبان تازی- «غدیریه» است. غدیریه را در کنار اشعار «فاطمی» و «انتظار» مرز و مبیّن ساحتِ شاعرانِ شیعی دانست.در مجموعۀ «از صیام تا قیام» نیز سراینده به شکلی جدّی و تأثیرگذار به این نوع ادبی پرداخته است؛ چرا که جان «میثم» همچنان در گرو عشق مولای خویش است:شمیـم بــاغ بـهشت از کویـر می‌شنومبشــارت ابــدی از بشیــر می‌شنــومنـــدای خطبــۀ نــورانی محمّـــد راتمام گوش شـده، از «غدیر» می‌شنوممن از زبان محمّـد که خود زبان خداستبه گوش جان، همه مدح امیر می‌شنومکه ای تمامی امت علی امیر شماستامام و رهبر و مولا و دستگیر شماستعلی امـــام مبیــن اسـت، بـر تمـام امم علی است محشر و میزان، علی‌ست لوح و قلم علی صلات و صیام و علی‌ست حج و زکات علی است زمزم و رکن و مقام و حلّ و حرم علی است بــا علَــم حمـد در کنار نبـی علی میــان امامــان و انبیـاست، علَـمعلی به گفتۀ قرآن، تمامِ قرآن استعلی تمـام محمّد، تمامِ ایمان استشاعری که از «غدیر» می‌سراید، جهان را در مقابل بزرگترین پرسش تاریخ قرار می‌دهد و حقیقتی ازلی را فریاد می‌زند که موجها را به ایستادن وا می‌دارد و لباس طوفان بر تن دریاها می‌پوشاند...امید آنکه شعر آیینی روزگار ما، با آثاری همچون «از صیام تا قیام» همچنان شیپور بیداری دلهای آزاد و ولایت‌ مدار باشد، چرا که پذیرش «ولایت» رهایی از قید «نفس» است و آغاز تمامِ آزادی‌ها و آزادگی‌ها:
زآن سبب پیغمبــر بــا اجتهادنام خود، وآنِ علی «مولا» نهاد
کیست مولا؟- آنکه آزادت کندبنــدِ رقیّـت ز پـایت بَــرکند
ای گروه مؤمنـان! شادی کنیدمثل سرو و سوسن آزادی کنید(مثنوی معنوی- دفتر ششم)
و آخِر دعوانا انِ الحمدللّه ربّ العالمینمؤسسۀ هنر و ادبیات هلال

نوحه خبر داغ با صدای شهروز حبیبی

محمود کریمی/ شعری برگرفته از یک ماه خون گرفته 13

محمود کریمی/نوحه‌ای برگرفته از یک ماه خون گرفته 12

شام غریبان.بیت رهبری/ محمود کریمی. شعر: استاد سازگار

قال زین العابدین علیه السلام

هر مؤمنی که چشمانش برای کشته شدن حسین (ع) گریان شود به طوری که اشک بر گونه‌هایش سرازیر گردد، خداوند به سبب آن، او را در غرفه‌های بهشتی جای دهد که روزگاران درازی را در آنها به سر برد.

 (میزان‌الحکمة: 4265) 

مسئله روز

مسئله : اگر برای مسح، رطوبتی در کف دست نمانده باشد نمی‌تواند دست را با آب خارج، تر کند، بلکه (آقای سیستانی:... باید از ریش خود رطوبت بگیرد و با آن مسح نماید و گرفتن رطوبت از غیر ریش و مسح نمودن با آن محل اشکال است.) باید از اعضای دیگر وضو رطوبت بگیرد و با آن مسح نماید.

(آقای بهجت:... بنابر احتیاط باید اول از تری موی ریش و ابرو کمک بگیرد و اگر در آنها تری نبود از دست‌ها رطوبت می‌گیرد.)

آیت‌الله مکارم: اگر رطوبت کف دست خشک شود می‌تواند از اعضای دیگر وضو رطوبت بگیرد با آن مسح کند، ولی از آب خارج جایز نیست و اگر فقط به اندازۀ مسح سر رطوبت دارد سر را با همان رطوبت مسح کند برای مسح پاها از اعضای دیگر، رطوبت بگیرد.

 (توضیح‌المسائل‌مراجع،مسأله 257)

اینستاگرام

پنل کاربری

کلیه حقوق مادی و معنوی مطالب متعلق به موسسه هنر و ادبیات هلال می باشد
طراحی و برنامه نویسی گروه فاواتک